Ο ΟΡΚΟΣ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΕΙΣ ΩΠΗΝ 324 Π.Χ
(Σε συμπόσιο ενώπιον 9000 αξιωματούχων και προυχόντων κάθε φυλής, Ελλήνων, Περσών, Μηδών....)
"ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΙ ΤΩΡΑ ΠΟΥ ΤΕΛΕΙΩΝΟΥΝ ΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ ΝΑ ΕΥΤΥΧΗΣΕΤΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΙΡΗΝΗ.
ΟΛΟΙ ΟΙ ΘΝΗΤΟΙ, ΑΠΟ ΕΔΩ ΚΑΙ ΠΕΡΑ, ΝΑ ΖΗΣΟΥΝ ΣΑΝ ΕΝΑΣ ΛΑΟΣ, ΜΟΝΟΙΑΣΜΕΝΟΙ, ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΗ ΠΡΟΚΟΠΗ. ΝΑ ΘΕΩΡΕΙΤΕ ΤΗΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΠΑΤΡΙΔΑ ΣΑΣ, ΜΕ ΚΟΙΝΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ, ΟΠΟΥ ΘΑ ΚΥΒΕΡΝΟΥΝ ΟΙ ΑΡΙΣΤΟΙ, ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΣ ΦΥΛΗΣ.
ΔΕΝ ΧΩΡΙΖΩ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ, ΟΠΩΣ ΚΑΝΟΥΝ ΟΙ ΣΤΕΝΟΜΥΑΛΟΙ, ΣΕ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΒΑΡΒΑΡΟΥΣ.
ΔΕΝ ΜΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΟΥΤΕ Η ΡΑΤΣΑ ΠΟΥ ΓΕΝΝΗΘΗΚΑΝ. ΤΟΥΣ ΚΑΤΑΜΕΡΙΖΩ ΜΕ ΕΝΑ ΚΡΙΤΗΡΙΟ, ΤΗΝ ΑΡΕΤΗ.
ΓΙΑ ΜΕΝΑ ΚΑΘΕ ΚΑΛΟΣ ΞΕΝΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΑΣ ΚΑΙ ΚΑΘΕ ΚΑΚΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ΕΙΝΑΙ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟΣ ΑΠΟ ΒΑΡΒΑΡΟ.
ΑΝ ΠΟΤΕ ΣΑΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΟΥΝ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΔΕΝ ΘΑ ΚΑΤΑΦΥΓΕΤΕ ΣΤΑ ΟΠΛΑ, ΠΑΡΑ ΘΑ ΤΙΣ ΛΥΣΕΤΕ ΕΙΡΗΝΙΚΑ. ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΚΗ ΘΑ ΣΤΑΘΩ ΕΓΩ ΔΙΑΙΤΗΤΗΣ ΣΑΣ.
ΤΟΝ ΘΕΟ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟΝ ΝΟΜΙΖΕΤΕ ΩΣ ΑΥΤΑΡΧΙΚΟ ΚΥΒΕΡΝΗΤΗ, ΑΛΛΑ ΩΣ ΚΟΙΝΟ ΠΑΤΕΡΑ ΟΛΩΝ... ΑΠΟ ΜΕΡΟΥΣ ΜΟΥ ΘΕΩΡΩ ΟΛΟΥΣ ΙΣΟΥΣ, ΛΕΥΚΟΥΣ ΚΑΙ ΜΕΛΑΨΟΥΣ. ΚΑΙ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΜΗΝ ΕΙΣΘΕ ΜΟΝΟΝ ΥΠΗΚΟΟΙ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΠΟΛΙΤΕΙΑΣ ΜΟΥ, ΑΛΛΑ ΜΕΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΣΥΝΕΤΑΙΡΟΙ.
ΟΣΟ ΠΕΡΝΑΕΙ ΑΠΟ ΤΟ ΧΕΡΙ ΜΟΥ ΘΑ ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΩ, ΝΑ ΣΥΝΤΕΛΕΣΘΟΥΝ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΥΠΟΣΧΟΜΑΙ.
ΤΟΝ ΟΡΚΟ ΤΟΥΤΟ ΠΟΥ ΔΩΣΑΜΕ ΜΕ ΤΗΝ ΣΠΟΝΔΗ, ΑΠΟΨΕ ΚΡΑΤΗΣΤΕ ΤΟΝ ΣΑΝ ΣΥΜΒΟΛΟ ΑΓΑΠΗΣ".
ΟΛΟΙ ΟΙ ΘΝΗΤΟΙ, ΑΠΟ ΕΔΩ ΚΑΙ ΠΕΡΑ, ΝΑ ΖΗΣΟΥΝ ΣΑΝ ΕΝΑΣ ΛΑΟΣ, ΜΟΝΟΙΑΣΜΕΝΟΙ, ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΗ ΠΡΟΚΟΠΗ. ΝΑ ΘΕΩΡΕΙΤΕ ΤΗΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΠΑΤΡΙΔΑ ΣΑΣ, ΜΕ ΚΟΙΝΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ, ΟΠΟΥ ΘΑ ΚΥΒΕΡΝΟΥΝ ΟΙ ΑΡΙΣΤΟΙ, ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΣ ΦΥΛΗΣ.
ΔΕΝ ΧΩΡΙΖΩ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ, ΟΠΩΣ ΚΑΝΟΥΝ ΟΙ ΣΤΕΝΟΜΥΑΛΟΙ, ΣΕ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΒΑΡΒΑΡΟΥΣ.
ΔΕΝ ΜΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΟΥΤΕ Η ΡΑΤΣΑ ΠΟΥ ΓΕΝΝΗΘΗΚΑΝ. ΤΟΥΣ ΚΑΤΑΜΕΡΙΖΩ ΜΕ ΕΝΑ ΚΡΙΤΗΡΙΟ, ΤΗΝ ΑΡΕΤΗ.
ΓΙΑ ΜΕΝΑ ΚΑΘΕ ΚΑΛΟΣ ΞΕΝΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΑΣ ΚΑΙ ΚΑΘΕ ΚΑΚΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ΕΙΝΑΙ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟΣ ΑΠΟ ΒΑΡΒΑΡΟ.
ΑΝ ΠΟΤΕ ΣΑΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΟΥΝ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΔΕΝ ΘΑ ΚΑΤΑΦΥΓΕΤΕ ΣΤΑ ΟΠΛΑ, ΠΑΡΑ ΘΑ ΤΙΣ ΛΥΣΕΤΕ ΕΙΡΗΝΙΚΑ. ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΚΗ ΘΑ ΣΤΑΘΩ ΕΓΩ ΔΙΑΙΤΗΤΗΣ ΣΑΣ.
ΤΟΝ ΘΕΟ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟΝ ΝΟΜΙΖΕΤΕ ΩΣ ΑΥΤΑΡΧΙΚΟ ΚΥΒΕΡΝΗΤΗ, ΑΛΛΑ ΩΣ ΚΟΙΝΟ ΠΑΤΕΡΑ ΟΛΩΝ... ΑΠΟ ΜΕΡΟΥΣ ΜΟΥ ΘΕΩΡΩ ΟΛΟΥΣ ΙΣΟΥΣ, ΛΕΥΚΟΥΣ ΚΑΙ ΜΕΛΑΨΟΥΣ. ΚΑΙ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΜΗΝ ΕΙΣΘΕ ΜΟΝΟΝ ΥΠΗΚΟΟΙ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΠΟΛΙΤΕΙΑΣ ΜΟΥ, ΑΛΛΑ ΜΕΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΣΥΝΕΤΑΙΡΟΙ.
ΟΣΟ ΠΕΡΝΑΕΙ ΑΠΟ ΤΟ ΧΕΡΙ ΜΟΥ ΘΑ ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΩ, ΝΑ ΣΥΝΤΕΛΕΣΘΟΥΝ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΥΠΟΣΧΟΜΑΙ.
ΤΟΝ ΟΡΚΟ ΤΟΥΤΟ ΠΟΥ ΔΩΣΑΜΕ ΜΕ ΤΗΝ ΣΠΟΝΔΗ, ΑΠΟΨΕ ΚΡΑΤΗΣΤΕ ΤΟΝ ΣΑΝ ΣΥΜΒΟΛΟ ΑΓΑΠΗΣ".
Τον όρκο του Αλέξανδρου αναφέρει ο Αλεξανδρινός φιλόσοφος Ερατοσθένης (257-194 π.χ), τρίτος διευθυντής της βιβλιοθήκης τηςΑλεξάνδρειας.
Το άκουσε από πολλούς γέροντες αυτήκοους ακροατές και ο Ψευδοκαλλισθένης (βιβλ. Γ'γ)
Είναι κήρυγμα αγάπης και ειρήνης. Με τον όρκο αυτό, ο Μ.Αλέξανδρος αναδεικνύεται σε πρόδρομο του Χριστιανισμού. Κανένας πολιτικός ή στρατιωτικός πριν απ'αυτόν δεν έκανε τέτοιες επισημάνσεις.
Και έχει δίκιο ο Φ. Κόντογλου που τον αποκαλεί "Πρόδρομο του Χριστού"
Το άκουσε από πολλούς γέροντες αυτήκοους ακροατές και ο Ψευδοκαλλισθένης (βιβλ. Γ'γ)
Είναι κήρυγμα αγάπης και ειρήνης. Με τον όρκο αυτό, ο Μ.Αλέξανδρος αναδεικνύεται σε πρόδρομο του Χριστιανισμού. Κανένας πολιτικός ή στρατιωτικός πριν απ'αυτόν δεν έκανε τέτοιες επισημάνσεις.
Και έχει δίκιο ο Φ. Κόντογλου που τον αποκαλεί "Πρόδρομο του Χριστού"
πηγή. Φαρμακευτικό Δελτίο 8/2008
4 σχόλια:
Φίλε Σάκη , συγχαρητήρια για την ανάρτησή σου.
Εμπνευσμένη , όπως όλες και πρωτότυπη.
Μόνο κανα-δυό επιφυλάξεις από τον enikolo :
α)το σχόλιο σου στο τέλος "αγγίζει" θέματα θρησκείας τα οποία συνήθως προκαλούν οξύνσεις και όχι διάλογο (αναφέρομαι στην σύγκρισή του Μ.Αλέξανδρου με το ΧΡΙΣΤΌ).
β)παρότι εγώ προσωπικά είμαι πολλά πράγματα εκτός από θρησκόληπτος, νομίζω ότι (καθαρά σαν έννοιες για όποιον δεν δέχεται την ύπαρξη του ΧΡΙΣΤΟΥ σαν οντότητα) υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ κάποιου που διακύρηξε την αγάπη με τη μορφή της αυτοταπείνωσης και της αυτοθυσίας και του "γύρνα και το άλλο μάγουλο", που έζησε διωκώμενος και πέθανε με βάσανα συνεχίζοντας να διακυρήσειτην αγάπη, με κάποιον (ιδιοφυή όντως ) ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟ που διακύρηξε σε κάποιο συμπόσιο ΑΞΙΩΜΑΤΟΥΧΩΝ, τους οποίους είχε ΣΤΙΣ ΔΙΑΤΑΓΕΣ του , να μην ΤΣΑΚΩΝΟΝΤΑΙ στο ΜΑΓΑΖΙ του και να αναγνωρίζουν πάντα το κοινό που τους ενώνει, δηλαδή την ΕΞΟΥΣΙΑ ΤΟΥΣ.
γ)Προσωπική πίστη αποτελεί ότι η αγάπη και η ειρήνη, άχετα από το ποιός και γιατί την διακυρήσει, δεν αφορά την κυριολεξία ούτε την ουτοπία (τάχα μου ρομαντική) μιας παγκόσμιας κοινωνίας με δισεκατομμύρια ψυχών που κάθε μια διαμορφώνεται από τρισεκατομύρια μεταβλητές , χωρίς πόλεμο,συγκρούσεις και διαμάχες.
Νομίζω, ότι αφορά την εσωτερική ΄γαλήνη που ο καθένας μας αναζητά από όταν γεννηθεί, την τελειότητα του ατόμου και την (ποσοστιαία) επικράτηση του δικαίου.Αντίθετα με τον συμπαθή μακαρίτη Λέννον, δεν πιστεύω ότι είναι οι θρησκείες και τα σύνορα που μας ωθούν στην αγριότητα. Είναι το γεγονός ότι από τη φύση μας αδυνατούμε να τα τηρήσουμε.
Κλείνω, το "σχόλιο-σεντόνι" με ενα ρητό που δεν βρήκα σε κάποιο βιβλίο που διάβασα, αλλά με τον άρπα-κόλλα τρόπο του Γκούγκλ , αλλά πιστεύω ότι με εκφράζει :
"Αρκετές φορές το να πολεμάς για κάποιες αρχές και αξίες είναι
ευκολότερο απο το να ζείς με αυτές... "
Αντλάϊ Στήβενσον, ΗΠΑ
ΥΓ : δεν έχω ιδέα ποιος είναι ο τύπος ή πότε το είπε,...αλλά συμφωνώ.
Καλώς μας βρίσκεις ξανά Σάκη και καλώς επέστρεψες! Πολύ πρωτότυπη η ανάρτησή σου και ομολογώ πως χαίρομαι που σε αυτόν εδώ τον χώρο δημοσιεύεις αυτό το πολυσήμαντο κείμενο.
Θα το ξαναδιαβάσω και επιφυλάσσομαι για σχολιασμό επί του κειμένου.
Καλημέρα, καλή εβδομάδα και καλό μήνα σε όλους τους συνοδοιπόρους!
Αγαπητέ φίλε Νικολό
Χαίρομαι που η ανάρτηση σου έδωσε την ευκαιρία για τόσες σκέψεις.
Να διευκρινήσω ότι το ποστάκι το ξεσήκωσα αυτούσιο όπως το διάβασα στο Φαρμακευτικό Δελτίο (μηνιαίο περιοδικό που πάιρνουμε κάθε μήνα).
Ο Κόντογλου δεν συγκρίνει τον μέγα στρατηλάτη με τον Χριστό προς Θεου΄. Πρόδρομο τον χαρακτήρισε, και βέβαια για την διακύρηξη που προσφώνησε, αγάπης και ειρηνικής συμβίωσης του πολυπολιτισμικού κράτους που δημιούργησε, αλλά κυριώς αν πρόσεξες για την αναφορά σε ένα και μοναδικό Θεό.
Τα πρωτεία βέβαια ανήκουν σχεδόν 150 χρόνια πριν στον Μεγάλο μύστη Δάσκαλο Σωκράτη!!
Να αναφέρω εδώ και το μνημείο "ΤΩ ΑΓΝΩΣΤΩ ΘΕΩ" που είχαν στήσει, νομίζω στη Πνύκα.
ελήφθη, εντυπωσιάζομαι και ομολογώ ότι τον εν λόγω...λόγο δεν τον είχα υπ'όψη μου.
Το σχόλιο ήταν..." ο συνήγορος του διαβόλου".
Δημοσίευση σχολίου